mandag den 5. november 2012

Aalborgløbet 2012

ALDRIG sige aldrig!! Fik vist nok sagt til min gode løbeveninde, at jeg havde løbet Aalborgløbets Halvmaraton for sidste gang sidste år, men da jeg skulle finde et halvmaraton at løbe i dette efterår, stod valget mellem Vestjysk Halvmaraton og Aalborgløbet. Afstandsmæssigt er der ikke den store forskel, så det udslagsgivende blev, at selvsamme gode løbeveninde var tilmeldt i Aalborg. Og indrømmet - det var også fristende med den flade velkendte rute med mulighed for at løbe en god tid.

SØNDAG d. 4. november kl. 12 ankom jeg til startområdet. Der var lang kø ved nummerudleveringen, men det gik forholdsvist hurtigt, og jeg fandt derefter min veninde. På vej til Aalborg havde det regnet, men det klarede op inden starten gik kl. 13:00 - og vi fik endda solen at se.

JEG havde ikke nogen klar fornemmelse af, hvad benene kunne, men formen burde være til en ny PR på distancen. Fornylig løb jeg en god 15,5 km. tur, der gav forhåbninger.

MIT udgangstempo var forholdsvist roligt i forhold til tidligere, hvor jeg ofte fik lagt alt for hårdt ud. De første par km blev løbet med ca. 5 min/km., og det føltes som et godt tempo, hvor jeg havde luft nok til at snakke med en anden løber, der lige skulle orientere sig om udgangstempoet.

FØRSTE depot var ved 5,8 km., men jeg havde været lidt usikker på om jeg ville benytte mig af det første. Sidste år var vandet alt for koldt og gjorde ikke noget godt for mig. Jeg valgte nu alligevel at finde min energigel frem, da jeg kunne se depotet længere fremme.

MEN ARGH!!! Jeg kunne ikke skrue låget af, og forsøgte med tænderne, men lige meget hjalp det. Låget sad blot endnu mere fast, og jeg opnåede blot at få bidt hul i låget - og nu kunne der så, med møje og besvær, komme lidt gel ud. Problemet var efterfølgende, at det klistrede stads gladeligt ville finde vej ud i mit SpiBelt. Normalt løsner jeg låget inden start, så netop ikke skal have problemer med det under løbet, så det blev en påmindelse til mig selv om, hvorfor jeg skal gøre det.

VED depotet løb fartholderen med 1:45-ballonen forbi mig, men jeg lå fortsat på ca. 5 min/km. og følte mig godt løbende uden at være hårdt presset.

FELTET var efterhånden trukket tyndt - kun omkring den gule fartholder-ballon, som jeg kunne se forud, var der en klump løbere.

VED 2. depot - omkring 10, 2 km. - fik jeg fisket den klistrede energigel op af bæltet, og taget endnu en portion. Noget af vandet hældte jeg over mine ligeledes klistrede fingre.

DEN næste del af ruten huskede jeg fra de andre år som ret forblæst. Vi løb langs åbne marker, men heldigvis var vinden ret svag i år. Da vi drejede østpå igen efter ca. 12,5 km., ventede en lille stigning, men det kunne heldigvis ikke mærkes synderligt på tempoet, og jeg tænkte - næsten - med glæde på de mange træningsture med små, men lange seje stigninger. Efterhånden er mit "forhold" til bakker blevet helt godt.

NÆSTE fixpunkt var 3. og sidste depot ved ca. 16,5 km. Her valgte jeg at tage energidrik fra depotet, og lod min lidet tillokkende energigel blive i bæltet.

FORTSAT holdt jeg mit pace, og jeg begyndte at tro på, at jeg kunne sætte en solid PR. Nu gjaldt det bare om at æde de sidste km. en efter en. På de sidste 4-5 km. overhalede jeg mange - primært mænd - der enten var langt nede i tempo, eller var slået helt over i gang. Der var faktisk ret motiverende :-)

PÅ de sidste par km. begyndte benene  at være lidt trætte, men det gav ikke det helt store udslag på km.tiderne - mere i fornemmelse af hvor mange kræfter det krævede at holde tempoet.

EFTER 1 time, 46 minutter og 42 sekunder kunne jeg løbe i mål og høre mit navn blive nævnt af stævnespeakeren :-)

MANNER hvor føltes det godt! En solid PR - ca. 2½ minut bedre end hidtid hurtigste tid på distancen, og i et veldisponeret løb, hvor første og anden halvdel blev løbet stort set lige hurtigt.

EFTER et dejligt varmt bad og omklædning, tog min veninde og jeg ud og spise sushi - perfekt afrunding på dagen.

Veninden på vej i mål - bemærk SOLSKIN!


FAKTA: 21,097 km. (iflg. GPS 21,18 km.) - 1:46:42 - 7 grader, sol og skyer, V-vind 3 m/sek.

4 kommentarer:

  1. Sådan skal den kringles.
    TIllykke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Pernille - er helt vildt glad, men det lægger jo også et vist pres på kommende løb ;-O

      Kh. LisbethK

      Slet
  2. Gratulerer!!! Fantastisk godt disponert og enda en PB

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Ania - jeg er også vældig tilfreds med, at PB blev sikret med et veldisponeret løb.

      Kh. LisbethK

      Slet

Kære Bloglæser

Det er altid dejligt med kommentarer til blog-indlæggene!

Ha' en god dag.

Hilsen LisbethK